czyli Tango – India – November – Oscar – Sierra
POL 19753 · SPS 3754 · MMSI 261039260

S/y Tinos to King’s Cruiser 29 – slup długości 8,69m (LOA) zaprojektowany przez Torda Sundéna. Tego samego, który stworzył International Folkboat. Nie da się ukryć, że podobieństwo obu konstrukcji jest bardzo widoczne.
King’s Cruiser 29 nie ma już jednak długiego kila, ale finkil zintegrowany z kadłubem i ster na skegu. Poprawia to znacznie manewrowość, a jednocześnie nie zmniejsza stateczności. Przy wyporności nieco ponad 3 ton, stosunek balastu do wyporności wynosi ponad 45%.
To dzielny jacht, który dobrze radzi sobie w trudnych warunkach, choć niska burta i nadbudówka sprawiają, że żeglowanie pod wiatr do suchych nie należy 🙂

s/y Tinos w zacisznym porcie Gudhjem na Bornholmie…

Dlaczego Tinos?
Żeglujący po Cykladach z pewnością znają tę grecką wyspę. Choć nigdy nie mieliśmy okazji jej odwiedzić, to jednak była siedziba Eola – boga wiatrów i Posejdona – boga mórz, wydawała nam się dość bliska. Jest górzysta – a my przecież spod samiuśkich Beskidów!
Bardziej poważnie, nazwa jest po prostu praktyczna: krótka i łatwa do przeliterowania, co ma szczególne znaczenie w komunikacji radiowej.

s/y Tinos w drodze ze Świnoujścia do Dziwnowa

Jacht nie jest używany komercyjnie, jednak posiada większość wyposażenia wymaganego w takiej żegludze. Przez kilka ostatnich lat udało się przeprowadzić liczne mniejsze bądź większe naprawy i modernizacje.

W porcie macierzystym w Kamieniu Pomorskim

Maszoperia

Tinos ma dwóch właścicieli, którzy założyli nieformalną maszoperię, w celu zakupienia i utrzymania jachtu. Choć niektórzy mówią, że spółki są niedobre, ta już od kilku lat działa bez zarzutu 🙂

Marina Ueckermünde
Bliźniaczy King’s Cruiser 29 na Skagerraku